Η γκροτέσκα «Εκκόλαψη» και η φύση του μητρικού ενστίκτου

Στο πνεύμα σύγχρονων μικρών θαυμάτων του φανταστικού σινεμά, όπως τα «Άσε το Κακό να Μπει» και «Babadook», μια απρόσμενη έκπληξη από τη Φινλανδία αναμιγνύει τις ταινίες ενηλικίωσης με το body horror, σε μια «εκκόλαψη» που γεννά μια συναρπαστική νέα σκηνοθετική φωνή, αυτή της Χάνα Μπέρχολμ.

*Η ταινία είναι διαθέσιμη για streaming στο Cinobo

Η 12χρονη αθλήτρια ενόργανης Τίνια θέλει απεγνωσμένα να ευχαριστήσει την εμμονική μητέρα της, της οποίας το δημοφιλές blog “Lovely Everyday Life” παρουσιάζει την ειδυλλιακή καθημερινότητα της οικογένειάς τους ως τον ορισμό της λουστραρισμένης προαστιακής τελειότητας. Μια μέρα, η Τίνια βρίσκει ένα πληγωμένο πουλί στο δάσος, και φέρνει το παράξενο αυγό του στο σπίτι, το κρύβει στο κρεβάτι της και το φροντίζει μέχρι να εκκολαφθεί. Το πλάσμα που αναδύεται γίνεται ο πιο στενός της φίλος και ένας ζωντανός εφιάλτης, βυθίζοντας την Τίνια σε μια διαστρεβλωμένη πραγματικότητα που η μητέρα της αρνείται να δει.

Η Χάνα Μπέρχολμ, η συναρπαστική νέα σκηνοθετική φωνή που μας έρχεται από τη Φινλανδία, μιλά για την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία της: «Η «Εκκόλαψη» είναι μια ιστορία για ένα τέρας που δημιουργείται από την έλλειψη αγάπης. Έκανα την ταινία και για όσους αγαπούν το συγκεκριμένο genre, μα κυρίως για το κοινό που παραδοσιακά φοβάται να παρακολουθήσει ταινίες τρόμου αλλά θέλει να βλέπει δυνατές ιστορίες που περιγράφουν γυναικεία συναισθήματα.

Στην «Εκκόλαψη» βλέπουμε την ιστορία από την οπτική του κεντρικού χαρακτήρα, της Τίνια. Η εμπειρία της στη ζωή είναι πολύ μικρή και περιορίζεται κυρίως στον κόσμο της γυμναστικής και στη ζωή στο σπίτι, ζωή κατασκευασμένη αποκλειστικά από τη μητέρα της. Αν και ήθελα να δημιουργήσω έναν μοναδικό κόσμο στην ταινία, αυτός ο κόσμος δεν είναι φανταστικός. Σιγά σιγά, δημιουργείται μια αίσθηση ότι κάτι δεν πάει καλά, αλλά είναι δύσκολο να προσδιοριστεί, καθώς το σασπένς δεν βρίσκεται στο σκοτάδι, αλλά σε δωμάτια παστέλ αποχρώσεων. Όπως πολλοί σύγχρονοι άνθρωποι, η “μητέρα” της ταινίας προβάλλει διαρκώς τη ζωή και την οικογένειά της στα social media, μέσα από το “ροζ” φίλτρο του φωτογραφικού φακού της. Για εκείνη, το να ανεβάσει ένα δημοφιλές βίντεο αποτελεί προσπάθεια ανακατασκευής ενός αισθήματος χαράς.

Σε τελική ανάλυση, η «Εκκόλαψη» έχει να κάνει με τον φόβο της απώλειας του ελέγχου, κάτι με το οποίο ταυτίζομαι προσωπικά. Σαν την Τίνια, είχα κι εγώ πολλά φανταστικά τέρατα στην ντουλάπα μου. Ήξερα τόσο καλά τα τέρατά μου, που τελικά προσκολλήθηκα σ’ αυτά. Ο μεγαλύτερός μου φόβος ήταν ότι μια μέρα θα έβγαιναν από την ντουλάπα. Τι θα συνέβαινε αν ό,τι φοβόμουν και ό,τι ήταν ελαττωματικό μέσα μου μπορούσε να ξεφύγει κι εγώ δεν ήμουν ικανή να το ελέγξω πια;»

Η Χάνα Μπέρχολμ αποφοίτησε το 2009 από το University of Art and Design του Ελσίνκι με μεταπτυχιακό στη σκηνοθεσία. Έχει σκηνοθετήσει πολλές διεθνώς βραβευμένες ταινίες μικρού μήκους και τηλεοπτικές σειρές, και η «Εκκόλαψη» είναι η πρώτη της μεγάλου μήκους ταινία.

*Η ταινία «Εκκόλαψη» της Χάνα Μπέρχολμ είναι διαθέσιμη για streaming στο Cinobo.

Ετικέτες
Μοιράσου το άρθρο
Πρόσφατα άρθρα

«Ο Τυφλός που δεν Ήθελε να Δει τον Τιτανικό» δεν μοιάζει με τίποτα που έχετε δει

Απαράμιλλο επίτευγμα κινηματογράφησης που δίνει άλλη έννοια στην ταινία δράσης, μια περιπέτεια γυρισμένη από τη σκοπιά ενός τυφλού ανθρώπου με πείσμα ικανό να αλλάξει τη μοίρα του δικού του Τιτανικού, να προσπεράσει τα παγόβουνα και να οδηγηθεί στη λύτρωση, πλάι στη δική του αγαπημένη.

Food & Cinema: Γιατί το σινεμά περνά από το στομάχι

Η συλλογή Food & Cinema του Cinobo, μας ανοίγει την όρεξη συγκεντρώνοντας 13 ταινίες με θέμα ένα γεύμα, ένα πιάτο, μια κουζίνα, ένα ταξίδι γαστρονομίας, που εξετάζουν τη σχέση του σινεμά με το φαγητό από κάθε πλευρά και σε κάθε στάδιο.