«Σαν Καλό Κορίτσι»: Ο Μάικ Γουάιτ πριν το «White Lotus»
Το Cinobo παρουσιάζει μια ταινία που ξεχωρίζει για δυο από τους πιο ιδιαίτερους ρόλους των Τζένιφερ Άνιστον και Τζέικ Τζίλενχαλ, αλλά κυρίως για τον ευφυή σεναριογράφο της που βρίσκεται πίσω από περισσότερες δουλειές απ’ ό,τι φαντάζεσαι.
Βλέποντας το «Σαν Καλό Κορίτσι», γρήγορα θα διαπιστώσει κανείς πως αυτή δεν είναι η τυπική ρομαντική κομεντί που θα περίμενε, και πως υπάρχει εδώ κάτι αν όχι ακριβώς βαθύ, τότε οπωσδήποτε πιο στοχαστικό σε διάθεση.
Έχεις την Τζένιφερ Άνιστον, στην εποχή του high από τα «Φιλαράκια» ακόμα, να ψάχνει ποιο θα είναι το επόμενο μεγάλο βήμα της. Έχεις τον Τζέικ Τζίλενχαλ, ακόμα άγουρο, ένα πρόσωπο φρέσκο και ανερχόμενο, λίγο μετά το «Donnie Darko». Μαζί, συνθέτουν ένα δίδυμο απρόσμενο, δύο χαρακτήρες γεμάτους προβλήματα που προσπαθούν να εξερευνήσουν τους εαυτούς τους και να βρουν την ευτυχία, ζώντας σε μια μικρή πόλη όπου τα πάντα μοιάζουν πιο κλειστά, πιο περιορισμένα.
Μα έχεις τελικά κυρίως, τον Μάικ Γουάιτ.
Ο οποίος εμφανίζεται μεν και στην ταινία, ως Κόρνι, ο φύλακας στο κατάστημα που δουλεύει η Τζαστίν της Άνιστον και όπου γνωρίζουμε το μικρό σύμπαν ιδιόμορφων χαρακτήρων που σχηματίζεται γύρω της. Όμως ο ρόλος του Μάικ Γουάιτ είναι στην πραγματικότητα πολύ μεγαλύτερος από αυτόν. Καθώς είναι ο σεναριογράφος του φιλμ, εξ ου και του προσδίδει κάτι από την ανάλαφρα υπαρξιακή διάθεση που συναντούμε και σε άλλα σενάριά του – γνωστότερα πλέον στο τεράστιο τηλεοπτικό χιτ «The White Lotus».
Το «White Lotus» έφερε αναγνώριση, και Έμμυ, και λεφτά στον Γουάιτ, όμως ως δημιουργική δύναμη πίσω από ένα μάτσο υπέροχες κωμωδίες και τραγικωμωδίες, ο ίδιος αυτός άνθρωπος γράφει –και ενίοτε σκηνοθετεί– φανταστικές ιστορίες εδώ και πολλά χρόνια. «Νιώθω σαν σέρφερ που είναι στον ωκεανό εδώ και 25 χρόνια αλλά τώρα ξαφνικά βρήκα το τέλειο κύμα», λέει στο NPR.
Τι κάνει στον ωκεανό λοιπόν εδώ και 25 χρόνια ο Μάικ Γουάιτ;
Ο Γουάιτ μεγάλωσε στην Πασαντίνα της Καλιφόρνια, γιος ιερέα ο οποίος μάλιστα έγραφε κείμενα για ηγέτες της ευαγγελικής εκκλησίας– είναι πάρα πολύ πιθανό πως αυτό το θρησκευτικό περιβάλλον σχημάτισε πολύ μεγάλο μέρος των ευαισθησιών και των προβληματισμών του. Ακόμα κι όταν οι χαρακτήρες του μπλέκουν στις απλούστερες, πιο συνηθισμένες πλοκές, υπάρχει μια κάποια βαρύτητα στα πράγματα. Ένα γενικότερο «πού ανήκουμε τελικά». Ο πατέρας του έκανε coming out όταν ο Γουάιτ ήταν ακόμα μικρός, αλλά μόνο στην οικογένειά του: Στην υπόλοιπη κοινότητα εμφανιζόταν ακόμα ως στρέιτ προκειμένου να προστατέψει τη δουλειά του και τη θέση του στην εκκλησία, μέχρι τα παιδιά του να τελειώσουν τις σπουδές τους.
Ο Μάικλ Γουάιτ σπούδασε στο Wesleyan στο Κονέκτικατ, και μετά επέστρεψε στο Λος Άντζελες όπου και βρήκε την πρώτη του σημαντική δουλειά: Να γράφει σενάρια για την ιστορικής πια σημασίας νεανική σειρά «Dawson’s Creek». Στη συνέχεια δούλεψε σε ένα από τα κορυφαία τηλεοπτικά αριστουργήματα των early 00s, το «Freaks and Geeks» των Τζαντ Άπατοου και Πολ Φιγκ, πριν δοκιμάσει την τύχη του και στο σινεμά.
Εκεί, συνάντησε ένα πρώτο σερί επιτυχιών. Γράφει την κωμωδία «Chuck & Buck», το ιδιοσυγκρασιακό «Orange County» με τον Τζακ Μπλακ και τον Κόλιν Χανκς, το «Σαν Καλό Κορίτσι» που λαμβάνει εξαιρετικά θερμή υποδοχή από την κριτική κι ας μην έγινε μπλοκμπάστερ, και τελικά την ταινία που αποτέλεσε την μέχρι πρόσφατα μεγαλύτερη επιτυχία της καριέρας του, αυτή για την οποία οι πάντες θα τον αναγνώριζαν μέχρι πριν λίγα χρόνια: Το φανταστικό «School of Rock» του Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ.
Ο Μάικ Γουάιτ γράφει το πανέξυπνο σενάριο, μια κατά κάποιο τρόπο ενήλικη ιστορία ενηλικίωσης(!) γεμάτη αξέχαστους χαρακτήρες και πνευματώδες χιούμορ. Στην ταινία κρατά και τον χαρακτηριστικό μάλιστα ρόλο του Νεντ Σνίμπλι.
Τα επόμενα όμως χρόνια δεν του φέρθηκαν εξίσου καλά. Το 2004 έπαθε νευρικό κλονισμό δουλεύοντας σε μια σειρά που δεν πήγαινε καλά, μπαίνοντας σε ψυχιατρική κλινική. «Ένιωθα αδύναμος και χαμένος και την ίδια στιγμή, βγαίνοντας από την άλλη πλευρά ένιωσα πως μου είχε δοθεί ένα τεράστιο δώρο», λέει στους Times το ‘11. Στα χρόνια αυτά που μεσολάβησαν βρίσκει σταθερά δουλειές, είτε με μικρούς ρόλους στο σινεμά, είτε περιστασιακά γράφοντας ή κάνοντας παραγωγή (μια χαρακτηριστική δουλειά του από αυτή την περίοδο είναι το σενάριο του «Νάτσο Λίμπρε») αλλά τίποτα αληθινά σημαντικό.
Μέχρι το 2011, όταν μαζί με τη Λόρα Ντερν δημιουργεί το «Enlightened» για το ΗΒΟ. Η σειρά εστιάζει σε μια αυτο-καταστροφική επαγγελματία που ύστερα από την καταστροφή της επαγγελματικής της ζωής, βιώνει μια φιλοσοφική αναγέννηση και προσπαθεί να δημιουργήσει τη ζωή της από την αρχή. Ο Γουάιτ, που σαφέστα αντλεί εδώ από τις προσωπικές του εμπειρίες, έγραψε κάθε επεισόδιο της σειράς που κράτησε για 2 μόλις σεζόν, πέρασε απαρατήρητη από το κοινό στην εποχή της, όμως λατρεύτηκε από την κριτική και κυριότερα, έχει αποκτήσει τεράστια φήμη στα μετέπειτα χρόνια – χάρη, εν μέρει, και στη νέα διασημότητα που γνώρισαν τόσο η Ντερν με το Όσκαρ της πριν λίγα χρόνια για το «Marriage Story», όσο κι ο ίδιος φυσικά ο Γουάιτ.
Το «Enlightened» κάνει το Χόλιγουντ να τον προσέξει ξανά, παρόλο που δεν ήταν επιτυχία στις θεαματικότητες. Σκηνοθετεί τη δεύτερη ταινία του, το αξιοπρόσεκτο δράμα «Brad’s Status» με τον Μπεν Στίλερ, συνεχίζει να δουλεύει σε σενάρια που ζητούν μια σταθερή κωμική πένα, όμως με ένα μαγικό τρόπο την αληθινά σπουδαία του επιτυχία την έχει στο τελευταίο μέρος που θα περίμενε κανείς: Στο αμερικάνικο «Survivor».
Ναι, δεν γράψαμε λάθος. Το «Survivor» βοήθησε την καριέρα του Μάικ Γουάιτ να αναγεννηθεί πραγματικά.
Τεράστιος φαν ο ίδιος του ριάλιτι που έτρεχε αδιάκοπα στην αμερικάνικη τηλεόραση από το 2000 (μέχρι και σήμερα), ο Μάικ Γουάιτ συναρπάζεται από τις ανθρώπινες δυναμικές που σχηματίζονται ανάμεσα σε γκρουπ διάσπαρτων χαρακτήρων που βρίσκονται απομονωμένοι σε ένα εξωτικό περιβάλλον. Αν αυτό σας θυμίζει μια μετέπειτα δουλειά του, τότε σας διαβεβαιώνουμε πως αυτό δεν είναι τυχαίο. Θαυμαστής των ανθρώπινων αλληλεπιδράσεων, της παρατήρησης και των όσων κρύβονται πίσω από δυναμικές σχέσεων που μπορεί ακόμα και να μην εκφράζονται ποτέ με λέξεις ή πράξεις, ο Γουάιτ δηλώνει συμμετοχή στο σόου – και σκίζει.
Σε μια από τις σεζόν που οι φανς θεωρούν από τις καλύτερες που έχουν γυριστεί ποτέ, ο Μάικ Γουάιτ φτάνει στον τελικό και βγαίνει δεύτερος, έχοντας καταφέρει να κινηθεί με χάρη και χιούμορ διαμέσου όλης της σεζόν, σχηματίζοντας ισχυρούς δεσμούς και επιβιώνοντας παρόλο που παραδοσιακά, κάθε διάσημος ή/και πλούσιος άνθρωπος που συμμετέχει ποτέ στο σόου είναι από τους πρώτους που διώχνουν οι υπόλοιποι συμμετέχοντες.
Οπωσδήποτε ανανεωμένος και αντλώντας τεράστια έμπνευση από την εμπειρία του στο «Survivor», ο Μάικ Γουάιτ σκέφτεται το «White Lotus», το οποίο και προτείνει στο ΗΒΟ όταν –μετά την εμφάνιση της πανδημίας– το δίκτυο βρίσκεται σε αναζήτηση ιδεών που μπορούν να γυριστούν εύκολα, σε ένα κλειστό και ελεγχόμενο περιβάλλον. Έτσι γεννιέται η μεγαλύτερη επιτυχία της καριέρας του, μια σειρά γεμάτη εξωτισμό, πολύχρωμους χαρακτήρες, χιούμορ, αλλά φιλοσοφικές διαστάσεις και υπαρξιακό στοχασμό, με μια ποιητική διάθεση πάντοτε παρούσα.
Τώρα, ο Μάικ Γουάιτ είναι πλέον περήφανος κάτοχος τριών βραβείων Έμμυ για το «White Lotus», και με το καλτ γύρω από το «Enlightened» να μεγαλώνει, αξίζει πλέον να κοιτάμε και στο προηγούμενο σύνολο της δουλειάς του, πολλές ταινίες και σενάρια που πέρασαν χωρίς να προσέξουμε στην εποχή τους. Όπως το «Σαν Καλό Κορίτσι». Σε δουλείες σαν αυτές, υπάρχει μέσα ο σπόρος του «White Lotus» και του «Enlightened», υπάρχει κάτι που πάντα θα μας εκπλήξει. Όσο περιμένουμε το επόμενο βήμα του αγαπημένου σεναριογράφου και σκηνοθέτη, υπάρχει πάντα κάτι που αξίζει να επανεκτιμήσουμε, πίσω στο παρελθόν του.
Η ταινία «Σαν Καλό Κορίτσι» είναι διαθέσιμη online στο Cinobo