New Asian Cinema: Το ασιατικό σινεμά στον 21ο αιώνα

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest

Μια εισαγωγή στο μεγάλο αφιέρωμα του Ιανουαρίου με μεγάλες ταινίες των Ζία Ζάνγκ-κε, Παρκ Τσαν-γουκ, Μπονγκ Τζουν-χο, Γιάο Ντινάν, Απιτσατπόνγκ Βιρασετάκουν, Χιροκάζου Κορε-έντα, Λι Τσανγκ-ντονγκ και άλλων σπουδαίων Ασιατών auteurs.

*Οι ταινίες της συλλογής είναι διαθέσιμες για streaming στο Cinobo

Δεν χρειάζονταν οι δύο συνεχόμενοι Χρυσοί Φοίνικες (και κατά συνέχεια το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας) για το σύγχρονο Ασιατικό σινεμά ώστε να καταλάβουμε ότι κάτι εκπληκτικό συμβαίνει. Στην πραγματικότητα μιλάμε για διαφορετικές εθνικές κινηματογραφίες που ποτέ όμως δεν έπαψαν να προσφέρουν καθηλωτικό, μοντέρνο, αντισυμβατικό σινεμά με βάθος αναφορών που ξεκινούν από εύστροφη παρατήρηση της σύγχρονης κοινωνίας και φτάνουν μέχρι τα βάθη της αρχαίας τραγωδίας.

Αδύνατο να στριμώξεις κάτω από μια ταμπέλα αισθητικής, επιρροών ή ευαισθησιών, αν κάτι στην πραγματικότητα ενοποιεί το Ασιατικό σινεμά είναι η απόστασή του από εμάς. Το πώς πάντα κατείχε μια πιο εξωτερική θέση στο ευρωπαϊκής συνήθειας και αγγλόφωνης δίαιτας μενού μας, το πώς πέρα από κάποια σποραδικά -αν και τεράστια- χιτ έμοιαζε περιορισμένου εύρους, το πώς ακόμα και στα μεγάλα Φεστιβάλ έπαιζε συνήθως ρόλο εξωτερικού παρατηρητή. (Στις Κάννες, για να γυρίσουμε πίσω, σε 70+ χρόνια, Ιαπωνία, Νότιος Κορέα, Κίνα, Χονγκ Κονγκ και Ταϊλάνδη έχουν κερδίσει συνδυαστικά 8 Χρυσούς Φοίνικες, οι 2 εξ αυτών στις ισάριθμες τελευταίες διοργανώσεις.)

Κι όμως κατά το πέρασμα αυτής της πρώτης 20ετίας του 21ου αιώνα παρατηρούμε με ενθουσιασμό καθώς όλο και περισσότερο οι νέοι μεγάλοι Ασιάτες auteurs δημιουργούν σινεμά παγκόσμιας απήχησης σε ένα όλο και πιο προετοιμασμένο κοινό. Από τις τεράστιες επιτυχίες του Παρκ Τσαν-γουκ μέχρι cult διαμάντια σαν το «Εξπρές των Ζωντανών Νεκρών» («Train to Busan») και από την υπαρξιακή ποίηση του «Burning» («Το Παιχνίδι με τη Φωτιά») μέχρι το σινεμά του Μπονγκ Τζουν-χο που αρνείται να καταταχθεί σε είδη, η Νότια Κορέα βλέπει σήμερα μεγάλους δημιουργούς σε μεγάλο αποκορύφωμα καριέρας.

Η Κίνα με τις μεγάλες ιδιαιτερότητές της βλέπει δημιουργούς να σχολιάζουν κοινωνικές ρωγμές με μια πλειάδα αισθητικών προσεγγίσεων και ειδών. Από το μεγαλειώδες σινεμά του Ζία Ζάνγκ-κε μέχρι τα μαεστρικά νουάρ του Ντιάο Γινάν κι από animation εγκλήματος σαν το «Και Καλή Σας Μέρα» μέχρι τη θεατρική κατασκοπεία εποχής των «Προσωπείων του Σαββάτου». Αλλά φτάνουμε και ακόμα πιο μακριά: Aπό το ουμανιστικό σινεμά του Ιάπωνα Χιροκάζου Κορε-έντα και την συναισθηματική αποκάλυψη του κρυμμένου θησαυρού Ριγιουσούκε Χαμαγκούτσι, μέχρι την Ταϊλάνδη του ανυπέρβλητου Απιτσατπόνγκ Βιρασετάκουν, ενός εκ των σημαντικότερων εν ζωή auteurs του πλανήτη.

(Όσο για τον Γουόνγκ Καρ Γουάι του Χονγκ Κονγκ; Για αυτό κάντε λίγη υπομονή ακόμα.)

Αυτός ο μήνας στο Cinobo είναι αφιερωμένος στους μεγάλους auteurs και στο μεγάλο Ασιατικό σινεμά που καθορίζει τον 21ο αιώνα. Ταινίες σε πρεμιέρα για πρώτη φορά στην Ελλάδα, Cinobo exclusives και πολλές ακόμα προσθήκες στον κατάλογο του Cinobo, συνθέτουν ένα μεγάλο, πολυεπίπεδο αφιέρωμα στο σπουδαιότερο Ασιατικό σινεμά του 21ου αιώνα.

Άρθρα του αφιερώματος (τελευταία ανανέωση 27/1/2021)

Χιροκάζου Κορέ Έντα

Παρατηρώντας τον άνθρωπο: Ο ουμανισμός του Χιροκάζου Κορε-Έντα

Ο Χρυσός Φοίνικας για τους «Κλέφτες Καταστημάτων» ήταν απλά το αποκορύφωμα μιας κινηματογραφικής καριέρας αφοσιωμένης στον άνθρωπο. Κοιτάζουμε το έργο του σπουδαίου Ιάπωνα auteur από το ξεκίνημά του ως σήμερα.

Η Κίνα παραδομένη στο νέον και τη διαφθορά: Το νουάρ σινεμά του Ντιάο Γινάν

Το Cinobo παρουσιάζει το έργο ενός πολυβραβευμένου νέου δημιουργού από την Κίνα, από τη Χρυσή Άρκτο του «Μαύρος Άνθρακας σε Λεπτό Πάγο» μέχρι την πανελλήνια πρεμιέρα της εντυπωσιακής «Λίμνης με τις Αγριόχηνες».

Ζία Ζάνγκ-κε

Ζία Ζάνγκ-κε: Ο χρονικογράφος της νέας Κίνας

Μέσα από τρεις σπουδαίες ταινίες του κατά την διάρκεια των ‘10s, ο σημαντικότερος ίσως Κινέζος σκηνοθέτης, αυτή τη στιγμή, μιλά για τη διαρκή πολιτιστική και κοινωνική σύγκρουση στην Κίνα του σήμερα.

Μπονγκ Τζουν-χο

Χώρος και τάξη στο σινεμά του Μπονγκ Τζουν-χο

Με αφορμή το μεγάλο αφιέρωμα του Cinobo στο σύγχρονο ασιατικό σινεμά θυμόμαστε ξανά τις τρεις ταινίες του Μπονγκ Τζουν-χο («Σκύλος που Γαβγίζει», «Μνήμες Φόνων» και «Μητέρα») που προβλήθηκαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα από το Cinobo.

The Handmaiden

«Η Υπηρέτρια»: Ο ερωτικός ρυθμός του Παρκ Τσαν-γουκ

Το 2016 ο Παρκ Τσαν-γουκ επέστρεψε στο Διαγωνιστικό των Καννών μετά το βραβείο της Επιτροπής το 2009 για το «Thirst» και το Μεγάλο Βραβείο του 2003 για το «Oldboy». Αλλά μπορεί αυτό το ερωτικό θρίλερ ανατροπών να είναι και η καλύτερη ταινία του;

Ετικέτες
Μοιράσου το άρθρο
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Πρόσφατα άρθρα

Masculinity Today

Γιοι και πατεράδες, σύντροφοι και κολλητοί, όλοι λαμβάνουν εικόνες, κώδικες και συμπεριφορές και τις συνθέτουν σε ένα πρότυπο, έναν χαρακτήρα. Στη νέα συλλογή του Cinobo εξετάζουμε πώς αυτά τα πρότυπα ανδρισμού φτάνουν, δημιουργούνται και τελικά αποδομούνται στο σήμερα.

Τα Kαλοκαίρια του Ερίκ Ρομέρ

Ο Ερίκ Ρομέρ έρχεται να γεμίσει το καλοκαίρι του Cinobo με μια κινηματογραφική σεζόν 6 μοναδικών ταινιών του, ιδανικών για θερινή απόλαυση.