Ζαν Πιέρ και Λυκ Νταρντέν: Οι αδερφοί Γκριμ του σινεμά

Το Cinobo παρουσιάζει τη συγκινητικά ανθρωποκεντρική και συναρπαστικά πολιτική ταυτότητα του σινεμά των σπουδαίων Βέλγων δημιουργών, μέσα από πέντε σημαντικές στιγμές της φιλμογραφίας τους.

*Οι ταινίες είναι διαθέσιμες για streaming στο Cinobo

«Είμαστε το ίδιο άτομο. Ένας άνθρωπος, τέσσερα μάτια. Αλλιώς δεν θα μπορούσαμε να κάνουμε ταινίες μαζί.»

Θυμίζοντας σκοτεινούς παραμυθάδες όπως οι αδερφοί Γκριμ, οι Νταρντέν ξεκίνησαν ως δημιουργοί ντοκιμαντέρ (κάτι που μπορεί κάποιος να υποψιαστεί αν παρακολουθήσει τη μετέπειτα φιλμογραφία τους), χρηματοδοτώντας την πρώτη τους δουλειά με βάρδιες στο τοπικό εργοστάσιο τσιμέντου, ενώ κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ‘70 γύρισαν τηλεοπτικές ταινίες χαμηλού προϋπολογισμού για τις απεργίες και την ανεργία, τους Πολωνούς εξόριστους και τους πειρατικούς ραδιοφωνικούς σταθμούς.

Η θεματική αφοσίωσή τους στον άνθρωπο, στον ρεαλισμό, στο περιθώριο της ζωής, στην κρίση – είτε αυτή είναι οικονομική, είτε κοινωνική, είτε απλώς ανθρώπινη – είναι εμφανής σε ολόκληρο το χαμηλών τόνων, άκρως πολιτικό σινεμά τους, που υπηρετούν ως γνήσιοι κοινωνικοί σταυροφόροι. 35 χρόνια μετά την πρώτη τους ταινία μυθοπλασίας και δεκάδες διακρίσεις στις Κάννες ανά τα χρόνια, οι Νταρντέν συνεχίζουν να έχουν μια τόσο ξεκάθαρη κινηματογραφική ταυτότητα, που ένα πλάνο αρκεί για να τους αναγνωρίσεις πίσω από τις κάμερες.

Αφιερώνουμε αυτές τις ημέρες στο σινεμά των αδερφών Νταρντέν, και βλέπουμε πέντε σημαντικές ταινίες της φιλμογραφίας τους.

Ροζέτα (Rosetta, 1999)

Ο πρώτος από τους δύο Χρυσούς Φοίνικες των σπουδαίων Βέλγων αδερφών είναι ένα από τα πιο χαρακτηριστικά και ολοκληρωμένα δείγματα του στρατευμένα πολιτικού και ανθρωποκεντρικού σινεμά τους, ένα καταιγιστικό και προφητικό σχόλιο για την οικονομική κρίση στην Ευρώπη.
*Χρυσός Φοίνικας | Φεστιβάλ Καννών | 1999
*Βραβείο Καλύτερης Ηθοποιού (Εμιλί Ντεκέν) | Φεστιβάλ Καννών | 1999

Ο Γιος (The Son, 2002)

Στα χρόνια που οι Νταρντέν ήταν στα πρώτα φαβορί για Χρυσό Φοίνικα όποτε πήγαιναν στις Κάννες, ο «Γιος» ήταν η δική τους προσέγγιση στο ψυχολογικό δράμα, με την αγωνιώδη εξέλιξη μιας σχέσης των δύο, φαινομενικά άγνωστων, βασικών ηρώων. Σπουδαία και βραβευμένη ερμηνεία από τον Ολιβιέ Γκουρμέ.
*Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής (Ειδική Μνεία) | Φεστιβάλ Καννών | 2002
*Βραβείο Καλύτερου Ηθοποιού (Ολιβιέ Γκουρμέ) | Φεστιβάλ Καννών | 2002

Το Παιδί με το Ποδήλατο (The Kid with a Bike, 2011)

Στην πιο συναισθηματικά απλόχερη στιγμή τους, οι πάντα αδυσώπητοι ρεαλιστές δημιουργοί, διακρίθηκαν για ακόμα μία φορά στις Κάννες με μια σκληρή και συνάμα τρυφερή καταγραφή της πορείας ενός βασανισμένου ορφανού αγοριού προς την αποδοχή, την ωριμότητα και, ναι, την αγάπη.
*Μεγάλο Βραβείο Επιτροπής | Φεστιβάλ Καννών | 2011

Δύο Ημέρες, Μια Νύχτα (Two Days, One Night, 2014)

Πηγαίνοντας το βαθιά ανθρώπινο και πολιτικό σινεμά τους ένα βήμα πιο πέρα, οι Νταρντέν συνεργάζονται με τη Μαριόν Κοτιγιάρ γι’ αυτό το συγκλονιστικό οδοιπορικό μιας γυναίκας να διατηρήσει τη δουλειά της και κυρίως την αξιοπρέπειά της στα χρόνια της οικονομικής κρίσης.
*Υποψηφιότητα για Όσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου (Μαριόν Κοτιγιάρ) | Βραβεία Όσκαρ | 2015
*Επίσημη Συμμετοχή | Φεστιβάλ Καννών | 2014
*Βραβείο Καλύτερης Ταινίας | Φεστιβάλ Σίδνεϊ | 2014

Το Άγνωστο Κορίτσι (The Unknown Girl, 2016)

Οι ταινίες των αδερφών Νταρντέν φέρουν πάντα την αδιαμφισβήτητη σφραγίδα της ασυμβίβαστης ηθικής, της μοναδικής αισθητικής τους και της διαπεραστικής τους ειλικρίνειας. Εδώ αναμιγνύουν το μοναδικό τους σινεμά με το είδος του θρίλερ και κάνουν το όραμά τους ακόμα πιο ισχυρό.
*Επίσημη Συμμετοχή | Φεστιβάλ Καννών | 2016

Ετικέτες
Μοιράσου το άρθρο
Πρόσφατα άρθρα

«Ο Τυφλός που δεν Ήθελε να Δει τον Τιτανικό» δεν μοιάζει με τίποτα που έχετε δει

Απαράμιλλο επίτευγμα κινηματογράφησης που δίνει άλλη έννοια στην ταινία δράσης, μια περιπέτεια γυρισμένη από τη σκοπιά ενός τυφλού ανθρώπου με πείσμα ικανό να αλλάξει τη μοίρα του δικού του Τιτανικού, να προσπεράσει τα παγόβουνα και να οδηγηθεί στη λύτρωση, πλάι στη δική του αγαπημένη.

Food & Cinema: Γιατί το σινεμά περνά από το στομάχι

Η συλλογή Food & Cinema του Cinobo, μας ανοίγει την όρεξη συγκεντρώνοντας 13 ταινίες με θέμα ένα γεύμα, ένα πιάτο, μια κουζίνα, ένα ταξίδι γαστρονομίας, που εξετάζουν τη σχέση του σινεμά με το φαγητό από κάθε πλευρά και σε κάθε στάδιο.