Τα βραβεία της Βενετίας και η έναρξη των Νυχτών Πρεμιέρας

Nomadland

Το Φεστιβάλ Βενετίας ολοκληρώθηκε χωρίς απρόοπτα και κατάφερε ακόμα κι αυτή την ειδικών συνθηκών χρονιά, με το μικρότερου βεληνεκούς Διαγωνιστικό και τις ηχηρές στουντιακές απουσίες, να θέσει και πάλι τον οσκαρικό τόνο.

Το «Nomadland» της Κλόι Τζάο κέρδισε το Χρυσό Λιοντάρι όπως έλεγε μάλλον η προφητεία. Όπου προφητεία, το γεγονός πως τα 4 μεγάλα Φεστιβάλ του φθινοπώρου (Βενετία, Τορόντο, Νέα Υόρκη και το φάντασμα του ακυρωμένου Τέλιουραϊντ) συντάχθηκαν πίσω από το φιλμ σε μια συμβολική κίνηση ενότητας, με Βενετία και Τορόντο συγκεκριμένα να μοιράζονται την παγκόσμια πρεμιέρα. Σε μια σεζόν όπου το Netflix έχει αποσύρει τις παραγωγές του από το φεστιβαλικό παιχνίδι και άλλα μεγάλα φιλμ έχουν είτε μεταφερθεί για τις επόμενες Κάννες, είτε περιμένουν στην άκρη με αβεβαιότητα, το «Nomadland» έμοιαζε τελικά να παίζει μόνο του. Τα Φεστιβάλ το υποδέχθηκαν με φιλιά και δάφνες, και έπειτα από ένα γύρο δυνατών κριτικών, κέρδισε το Λιοντάρι.

Στα υπόλοιπα βραβεία της Βενετίας η Βανέσα Κίρμπι τιμήθηκε για την tour de force ερμηνεία της στο «Pieces of a Woman» του Κορνέλ Μουντρούτσο («Λευκός Θεός»), μια ταινία της οποίας το εναρκτήριο 30λεπτο είναι ένα μονοπλάνο μιας γέννας που εξελίσσεται τραγικά. Μαζί με τον Φράνσις ΜακΝτόρμαντ του «Nomadland», η Κίρμπι εκτινάσσεται στην πρώτη γραμμή των οσκαρικών φαβορί.

Στα δικά μας μεγέθη, οι Νύχτες Πρεμιέρας ανακοίνωσαν επίσης μια υβριδική εκδοχή που θα περιλαμβάνει κλειστές αίθουσες (Ιντεάλ, Δαναός 1 και Όπερα 1- αλλά όχι τις μικρές αίθουσες των δύο κινηματογράφων, για ευνόητους λόγους), ανοιχτά σινεμά (Λαϊς, Ριβιέρα, Στέλλα, Τριανόν) καθώς και ονλάιν πλατφόρμα όπου θα παρουσιαστεί μέρος του προγράμματος. Το ότι τα θερινά σινεμά αποτελούν κυρίαρχο μέρος της κινηματογραφικής κουλτούρας της χώρας σίγουρα βοηθά εδώ. Οι κάρτες διαρκείας ήδη διατίθενται, ένα μεγάλο “ονειρικό” αφιέρωμα το γνωρίζουμε ήδη, ενώ το αναλυτικό πρόγραμμα του Φεστιβάλ θα ανακοινωθεί την ερχόμενη Τετάρτη. Ενώ και η Δράμα θα παρουσιάσει το πρόγραμμα των ταινιών μικρού μήκους και μέσω ονλάιν πλατφόρμας.

Άλλο ένα Φεστιβάλ του φθινοπώρου, το BFI London Film Festival, θα ακολουθήσει επίσης την υβριδική οδό, περιορίζοντας τις προβολές του σε κατοίκους της πόλης και σε geo-blocked ονλάιν streaming εντός της χώρας. Το line-up του είναι εξαιρετικό (δεδομένων πάντα των περιορισμών μιας χρονιάς δίχως πολλές επιλογές) αλλά περισσότερο από κάθε άλλη χρονιά, θα έχει αυστηρά τοπικό χαρακτήρα. Ανάμεσα στα κλειστών συνόρων, geo-blocked Φεστιβάλ και στα διεθνή ονλάιν μεγα-Φεστιβάλ, έχει ενδιαφέρον τι σημάδι θα αφήσει τελικά η χρονιά ως προς την κινηματογραφική της σφραγίδα.

Αξίζει να έχουμε κατά νου και την προσέγγιση του Φεστιβάλ του Λοκάρνο, που παρουσίασε μια αληθινά ενδιαφέρουσα υβριδική εκδοχή τον περασμένο Αύγουστο. Με προβολές για τους ντόπιους και μια ονλάιν βιβλιοθήκη τίτλων (καθώς και ένα διαγωνιστικό ταινιών μικρού μήκους, για τις οποίες κρίθηκε πως ακόμα και η ονλάιν προβολή αποτελεί ουσιαστική βοήθεια), αλλά δίχως Επίσημο Διαγωνιστικό. «Έχει νόημα να δεις το είδος των ταινιών που στηρίζει το Λοκάρνο online; Έχει νόημα να δεις το ‘Vitalina Varela’ online;», διερωτάται η καλλιτεχνική διευθύντρια Λίλι Χίνστιν. «Δεν με ενδιαφέρει και δεν έχει νόημα να πάς online αν είναι να είσαι περιορισμένος στη χώρα σου», καταλήγει προσθέτοντας άλλη μια πτυχή σε ένα έτσι κι αλλιώς πολυσύνθετο ζήτημα.

Κάθε Φεστιβάλ, αναλογιζόμενο το μέγεθος και τη θέση του, προσεγγίζει την κατάσταση με κάποιον διαφορετικό τρόπο. Αυτή η αβεβαιότητα, είναι το νέο νορμάλ.

Ο Μισέλ Φράνκο εντυπωσίασε με το «New Order» του που, ας το θέσουμε έτσι, θα συζητηθεί, ο Κιγιόσι Κουροσάβα πήρε το βραβείο Σκηνοθεσίας με το «Wife of a Spy» και το βραβείο Σεναρίου πήγε στο εκπληκτικό «The Disciple» σε παραγωγή Αλφόνσο Κουαρόν, τη δεύτερη ταινία του δημιουργού του «Court»- μια ταινία όπου δικάζεται η ίδια η δύναμη της λαϊκής μουσικής. Αναλυτικά όλα τα βραβεία εδώ.

Η ταινία της Κλόι Τζάο θα έρθει άμεσα και στην Ελλάδα, παίζοντας ως ταινία έναρξης για τις Νύχτες Πρεμιέρας που ξεκινούν την ερχόμενη Τετάρτη.

Long-Days-Journey

Το αθηναϊκό Φεστιβάλ προχωρά κανονικά απέναντι στις αντικειμενικές δυσκολίες και απαιτήσεις της εποχής, με τα νέα μέτρα που μόλις ανακοινώθηκαν να περιορίζουν την πληρότητα των αιθουσών στο 60% και τις μάσκες να καθίστανται υποχρεωτικές καθόλη τη διάρκεια της προβολής, ακόμα και στις ανοιχτές αίθουσες.

Στο πρόγραμμα των Νυχτών Πρεμιέρας, που μπορείτε να μελετήσετε αναλυτικά εδώ, βρίσκουμε πέρα από το «Nomadland» και το επίσης καυτό φεστιβαλικό χαρτί του φθινοπώρου, «Ammonite» με την Κέιτ Γουίνσλετ και την Σίρσα Ρόναν, το έξοχο «Martin Eden» από την περσινή Βενετία, την προβολή-γεγονός του μεγαλειώδους «Long Day’s Journey Into Night» του Μπι Γκαν (με ένα ονειρικό 50λεπτο 3D μονοπλάνο στο β’ μισό του φιλμ), καθώς και μια carte blanche στους ανθρώπους της Βαβέλ με προβολή ταινιών από τους αδερφούς Κοέν, τον Βερχόφεν, κα.

Το ωρολόγιο πρόγραμμα υπάρχει εδώ, ενώ περισσότερα για τη σύνθεση των επιτροπών των διαφόρων διαγωνιστικών τμημάτων μπορείτε να διαβάσετε στο Cinemagazine.

Αξίζει να διαβάσεις

*Σε πρώτη πανελλήνια προβολή, το Cinobo παρουσίασε πριν λίγες μέρες το υβρίδιο fiction και ντοκιμαντέρ «LoveTrue» της Άλμα Χάρ’ελ, που πέρυσι διακρίθηκε με το «Honey Boy» και την οποία ο Μπονγκ Τζουν-χο ξεχώρισε ανάμεσα σε μια 10άδα ανερχόμενων σκηνοθετών που θα μας απασχολήσουν την επόμενη 20ετία. Με αφορμή την πρεμιέρα της ταινίας, παρουσιάσαμε την σκηνοθέτη και το μοναδικό στυλ που διατρέχει το έργο της.

*O Γιάννης Σακαρίδης, νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Δράμας, μιλά στο Αθηνόραμα για τη νέα εποχή ενός ιστορικού θεσμού και την πρώτη του διοργάνωση, εν μέσω πανδημίας.

*Το τελευταίο επεισόδιο της εξαιρετικής σειράς «Στέκια» του Νίκου Τριανταφυλλίδη αφιερώνεται στον ίδιο.

*Το «Ίρμα Βεπ» του Ολιβιέ Ασαγιάς ενώνει την αρχή και το τέλος ενός κινηματογραφικού αιώνα. Το Cinobo παρουσίασε την ταινία στα Sunday Classics και μιλά για την καλτ δημιουργία ενός σπουδαίου δημιουργού.

*Η Αγγελική Αντωνίου μιλάει στην Popaganda για τους «Άγνωστους Αθηναίους» της που μόλις κυκλοφόρησαν στις αίθουσες.

*Τα «Μήλα» του Χρήστου Νίκου προβλήθηκαν σε Βενετία και Τορόντο ξεκινώντας αυτό που αναμένεται να είναι μια εξαιρετική διεθνή διαδρομή και μια υποσχόμενη καριέρα για το νέο δημιουργό. Το Oneman γράφει για την ταινία και τις φιλμικές συνδέσεις της.

*Το Vulture εξηγεί σε ένα πολύ ενδιαφέρον κείμενο πώς ένα spec σενάριο ενός 25χρονου μετατράπηκε στη σειρά «Ratched» του Netflix, υπογραμμίζοντας την αρρώστια του σημερινού industry όπου για να μπορέσει να ξεχωρίσει το οτιδήποτε θα πρέπει να συνδέεται με κάτι προϋπάρχον και αναγνωρίσιμο.

*Ο Πολ Σρέιντερ ολοκλήρωσε σε 5 μέρες τα γυρίσματα του «Card Counter» με τον Όσκαρ Άιζακ, τα οποία είχα διακοπεί όταν ξέσπασε η πανδημία. Αυτή είναι η ιστορία του πώς τα κατάφερε.

*Σε λοιπά νέα, το «Lost Daughter» της Μάγκι Τζίλενχαλ ετοιμάζεται για γυρίσματα στις Σπέτσες,

η «Mulan» απέτυχε στα ταμεία της Κίνας,

και το «Δεν Θέλω να Γίνω Δυσάρεστος Μα Πρέπει να Μιλήσουμε για Κάτι Πολύ Σοβαρό» του Γιώργου Γεωργόπουλο θα προβληθεί στο Φεστιβάλ Raindance.

Αξίζει να δεις

Το κλασικό αριστούργημα του Γουόνγκ Καρ-βάι «Ερωτική Επιθυμία» κλείνει φέτος τα 20 και μια 4K αποκατάσταση είναι έτοιμη για κυκλοφορία. Αυτό είναι το επίσημο τρέιλερ, και για περισσότερες πληροφορίες μείνετε συντονισμένοι στο Cinobo.

Το «The Wasteland» κέρδισε το μεγάλο βραβείο από τους Ορίζοντες του Φεστιβάλ Βενετίας και είναι ένα εξαιρετικό δείγμα μαθηματικά δομημένης αφήγησης.

Herzog Comics

Αν ο Βέρνερ Χέρτσογκ σχολίαζε το παιχνίδι-φαινόμενο «Animal Crossing».

Alien

Ένα σετ από σπάνιες φωτογραφίες από το σετ του «Alien» του Ρίντλεϊ Σκοτ, για να κλείσει γλυκά η εβδομάδα.

Ετικέτες
Μοιράσου το άρθρο
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Πρόσφατα άρθρα