Το οσκαρικό «Ήσυχο Κορίτσι» και η μαγεία της συναισθηματικής λεπτομέρειας
Ο Κόλουμ Μπερέιντ μιλά για το συγκινητικά όμορφο και συναισθηματικά πλούσιο, ιρλανδόφωνο σκηνοθετικό ντεμπούτο του που έφτασε στην πεντάδα των Όσκαρ Διεθνούς ταινίας, και για το βιβλίο από το οποίο προέκυψε.
Λόγω της εγκυμοσύνης της μητέρας μιας φτωχής, πολυμελούς οικογένειας, η μικρή κόρη Κάιτ θα περάσει το καλοκαίρι με μακρινούς συγγενείς. Χάρη στη φροντίδα τους, θα βρει σιγά σιγά τη φωνή της στο ειδυλλιακό σκηνικό της ιρλανδικής υπαίθρου και θα ανακαλύψει ένα μυστικό που θα της αλλάξει τη ζωή.
Το Ήσυχο Κορίτσι είναι η μεταφορά της βραβευμένης ιστορίας της Κλερ Κίγκαν, Foster (κυκλοφορεί στα ελληνικά με τίτλο Τα Τρία Φώτα από τις Εκδόσεις Μεταίχμιο). Δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στο περιοδικό New Yorker και ανακηρύχθηκε Καλύτερη της Χρονιάς, ενώ στη συνέχεια η ιστορία επεκτάθηκε και δημοσιεύτηκε ως αυτόνομο βιβλίο από τις εκδόσεις Faber & Faber το 2010. Ο ιρλανδός σκηνοθέτης Κόλουμ Μπερέιντ το διάβασε το καλοκαίρι του 2018 και αμέσως τον αιχμαλώτισε η ιδέα να το μεταφέρει στο σινεμά.
«Η νουβέλα της Κλερ Κίγκαν, Foster, έθιξε πάρα πολλά θέματα που με απασχολούν, πράγματα που ήταν παρόντα στην ως τότε δουλειά μου: οι σύνθετοι δεσμοί της οικογένειας, το ζήτημα της συναισθηματικής και ψυχολογικής ανάπτυξης και, βασικό, το φαινόμενο της θλίψης και της ικανότητάς της να μας διαμορφώνει.
Η ίδια η αφήγηση ήταν από μόνη της συναρπαστική -ενεστώτας σε πρώτο πρόσωπο- ειπωμένη μέσα από τα μάτια ενός νεαρού κοριτσιού. Ήταν εντελώς καθηλωτική, γεμάτη ενσυναίσθηση και έμφυτα οπτική, μεγάλο μέρος της είναι όσα βλέπει και αισθάνεται λεπτό-λεπτό το κορίτσι. Η αφηγηματική ένταση της ιστορίας προέρχεται αποκλειστικά από την εμπειρία του κοριτσιού, και όχι τόσο από την πλοκή. Αυτό ήταν μια πολύ ελκυστική πρόκληση για μένα από πλευράς σκηνοθεσίας. Η ιδέα της διαμόρφωσης της εμπειρίας αυτού του κοριτσιού ήταν ο κύριος στόχος της ταινίας, και η εξερεύνηση χαρακτήρα και δυναμικής σχέσεων ήταν εντελώς στο προσκήνιο. Αλλά πίστεψα πολύ και στη “μικρότητα” της ιστορίας. Υπάρχει μια φράση του Mark Cousins που λέει ότι η τέχνη μάς δείχνει ξανά και ξανά ότι αν κοιτάξουμε ένα μικρό πράγμα προσεκτικά και με ανοιχτό μυαλό, μπορούμε να δούμε πάρα πολλά σε αυτό.
Με ελκύει πολύ αυτή η ιδέα, ότι κάτι αρκετά ευρύ και βαθύ μπορεί να βρεθεί σε μικρά μέρη, με ένα είδος αφηγηματικής ταπεινότητας. Περισσότερο από οτιδήποτε άλλο, όμως, ήταν το συναισθηματικό υπόβαθρο της ιστορίας αυτό που με έπεισε για τις δυνατότητές της ως ταινίας. Η αυτοσυγκράτηση της αφήγησης και η τελική καθαρτική απελευθέρωση, με μάγεψαν και μπόρεσα να οραματιστώ μια κινηματογραφική μεταφορά που θα προκαλέσει την ίδια αντίδραση στο κοινό.»
Ο Κόλουμ Μπερέιντ γεννήθηκε στο Δουβλίνο και μεγάλωσε μιλώντας ιρλανδικά και αγγλικά. Ενθουσιώδης με το σινεμά από νεαρή ηλικία, κάτι που του καλλιέργησε ο πατέρας του που τον μύησε στον βωβό κινηματογράφο, στα πρώιμα μιούζικαλ του Χόλιγουντ και στα νουάρ της δεκαετίας του ‘40, μόλις μπήκε στο σπίτι τους συσκευή βίντεο. Μετά από μια εφηβεία κατά την οποία πειραματίστηκε στην παραγωγή μικρού μήκους ταινιών, σπούδασε κινηματογράφο στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας του Δουβλίνου. Η πρώτη του κατά παραγγελία μικρού μήκους ταινία ήταν το Mac an Athar (His Father’s Son), ημι-αυτοβιογραφικό φιλμ για μια ιρλανδόφωνη οικογένεια στο Δουβλίνο, που γνώρισε επιτυχία στα φεστιβάλ του κόσμου. Τα ντοκιμαντέρ του έχουν κερδίσει πολλές υποψηφιότητες και βραβεία από διεθνή φεστιβάλ και από την Ιρλανδική Ακαδημία Κινηματογράφου και Τηλεόρασης. Το 2012, έλαβε διάκριση από τα Screen Directors' Guild of Ireland για την «εξαιρετική του δουλειά ως σκηνοθέτης στην ιρλανδική γλώσσα». Το 2022 τιμήθηκε με το βραβείο Aer Lingus Discovery και το βραβείο Screen Ireland-IFTA Rising Star. Το Ήσυχο Κορίτσι είναι το μεγάλου μήκους ντεμπούτο του. Είναι η πιο επιτυχημένη εισπρακτικά ταινία στην ιρλανδική γλώσσα όλων των εποχών και μια από τις πιο επιτυχημένες εμπορικά και καλλιτεχνικά ταινίες των τελευταίων ετών, ενώ ήταν υποψήφια για Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας.
Η ταινία «Ήσυχο Κορίτσι» είναι διαθέσιμη online στο Cinobo