Journal

To χόρρορ, το χόρρορ! Οι άρχοντες του τρόμου στο Cinobo

To χόρρορ, το χόρρορ! Οι άρχοντες του τρόμου στο Cinobo

Μια εισαγωγή στο μεγάλο αφιέρωμα του Φεβρουαρίου με εμβληματικές ταινίες τρόμου, σκηνοθέτες-masters και τις σημαντικότερες τάσεις του είδους μέσα από τις δεκαετίες.

Όταν μιλάμε για κινηματογραφικό τρόμο, σε τι αναφερόμαστε; Μπορεί ποτέ να είναι ένα πράγμα; Η κινηματογραφική παράδοση του τρόμου, πλούσια και πολυσυλλεκτική, περιλαμβάνει διαφορετικές τάσεις και σχολές, ακραία διαφορετικές προσεγγίσεις στο τι κάνει μια ταινία ικανή να σηκώσει την τρίχα του θεατή. Δε θα μπορούσε όμως να είναι και διαφορετικά: Καθώς οι δεκαετίες κυλούν, το κοινωνικό πλαίσιο μετασχηματίζεται και αυτό που -βαθιά μέσα- είναι ικανό να μας τρομάξει, να μας ταράξει αληθινά (κι όχι απλά να μας τινάξει από τη θέση μας με ένα γρήγορο «μπου!») αλλάζει ριζικά.

Στην παράδοση του τρόμου όμως, έχουν όλα τη θέση τους. Μια ταινία σαν το «Μάρτυρες» ή το «Ils», εκπρόσωποι της σχολής των γαλλικών ακροτήτων των ‘00s. Τα ζόμπι του Ρομέρο που άλλαξαν για πάντα το είδος πίσω στο 1968 με τη «Νύχτα των Ζωντανών Νεκρών». Η νέα κορεάτικη παράδοση με την άμεση καλτ λατρεία ενός γεμάτου κίνηση και μελοδράματος φιλμ σαν το «Εξπρές των Ζωντανών Νεκρών».

Ο μοντέρνος αλληγορικός τρόμος ταινιών σαν το «Babadook» που σκιαγραφούν τραυματισμένες ψυχές αλλά και ο σωματικός τρόμος του σινεμά της Ζουλιά Ντικουρνό με τα «Raw» και «Titane» που φτάνει στα σαλόνια των Καννών. Ένας από τους μεγαλύτερους masters στην ιστορία του είδους, ο Τζον Κάρπεντερ, να συνδυάζει θρησκευτικό τρόμο και τεχνο-τρόμο στο βυθισμένο στον ‘80s νιχιλισμό παραγνωρισμένο έργο του «Prince of Darkness». Οι σύγχρονες meta-αφηγήσεις του «Το Μικρό Σπίτι στο Δάσος» για ένα κοινό που έχει πια εκπαιδευτεί να κοιτάει στο πώς λειτουργούν αυτά τα φιλμ.

Ταινίες που ξεπηδούν από την old school παράδοση της Hammer, όπως το «Scars of Dracula» με τον Κρίστοφερ Λι, μέχρι ένδοξοι εκπρόσωποι του ιταλικού τρόμου σαν τον Μάριο Μπάβα με το κλασικό του «Black Sabbath». Μεγαλειώδης ψυχολογικός τρόμος από τα χέρια του Μάικλ Πάουελ στον καθηλωτικό «Peeping Tom» μέχρι μοντέρνες spooky αφηγήσεις που αγάπησε το κοινό σαν το ισπανικό «Orfanato». Τα ‘80s βαμπίρ της μετέπειτα οσκαρικής Κάθριν Μπίγκελοου στο «Near Dark» και οι βαμμένοι με αίμα εραστές της Κλερ Ντενί στο «Trouble Every Day».

Και όλα αυτά δίχως να ξεχνάμε άλλον έναν σημαντικό παράγοντα στην παράδοση του είδους: Τα ριμέικ, που στα κατάλληλα χέρια μπορούν να αποτελέσουν μια ξεχωριστή τέχνη, όπως δείχνουν απρόσμενα καλές απόπειρες (σαν το «Let Me In» του Ματ Ριβς, σκηνοθέτη του επερχόμενου «Batman») αλλά και εντελώς διαφορετικές αναγνώσεις του κειμένου (σαν το πρόσφατο «Suspiria» του Λούκα Γκουαντανίνο). Ενώ δεν λείπει κι η Ελλάδα, με το μεταμεσονύκτιο classic δίπτυχο του «Κακού», της πρώτης ελληνικής ταινίας με ζόμπι.

Εμείς αγκαλιάζουμε κάθε πτυχή του κλασικού και σύγχρονου τρόμου και, μέσα από σημαντικά έργα και δουλειές ανθρώπων που σημάδεψαν το είδος, επιχειρούμε μια ολοκληρωτική ματιά. Ο Φεβρουάριος στο Cinobo φέρνει ταινίες κλασικές και δυσεύρετες, σύγχρονες αγαπημένες, καλτ διαμάντια που έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, και πολλές ακόμα προσθήκες στον κατάλογο του Cinobo. Σε ένα μεγάλο, πολυεπίπεδο αφιέρωμα στον κινηματογραφικό τρόμο που διατρέχει τις δεκαετίες, τα πρόσωπα και τις τάσεις.

Ανακάλυψέ το μαζί μας.

Οι ταινίες του αφιερώματος Χόρρορ

 

Το Ορφανοτροφείο (The Orphanage)

Χουάν Αντόνιο Μπαγιόνα, 2007

Τεράστια εισπρακτική επιτυχία στην Ισπανία, με τη φροντίδα του Γκιγιέρμο ντελ Τόρο αλλά και το σκηνοθετικό ταλέντο του Χουάν Αντόνιο Μπαγιόνα, χωρίς υπερβολές και αποκρουστικά εφέ αλλά με τεράστια αγάπη προς το φανταστικό σινεμά και μια αξιοθαύμαστη ισορροπία ανάμεσα στο δράμα και τον τρόμο.

14 Φεβρουαρίου στο Cinobo

 

Μάρτυρες (Martyrs)

Πασκάλ Λοζιέ, 2008

Από τους σημαιοφόρους του New French Extremity που αναπτύχθηκε στις αρχές του 21ου αιώνα, οι «Μάρτυρες» είναι ένα διαρκές σοκ. Χωρισμένο ουσιαστικά σε δύο μέρη και διαφοροποιημένο από την αμερικανική αντίληψη του torture porn, προκαλεί τα όρια του θεατή, ακόμη και του καλά εκπαιδευμένου στο είδος του horror.

15 Φεβρουαρίου στο Cinobo

 

Σκοτεινές Μέρες (Trouble Every Day)

Κλερ Ντενί, 2001

Η σπουδαία Κλερ Ντενί μετατρέπει, με τη βοήθεια της μουσικής υπόκρουσης των Tindersticks και την πάντα εκρηκτική παρουσία της Μπεατρίς Νταλ, μια ιστορία βαμπιρικού τρόμου σε μια μελαγχολική μπαλάντα για τη σαρκική εξάρτηση που… κατασπαράζει.

16 Φεβρουαρίου στο Cinobo

 

Τα Τρία Πρόσωπα του Σατανά (Black Sabbath)

Μάριο Μπάβα, 1963

Ο μετρ του ιταλικού τρόμου Μάριο Μπάβα εμπνέεται από Τσέχωφ και Τολστόι και παρουσιάζει τρία ξεχωριστά αλλά εξίσου ανατριχιαστικά οράματα θανάτου που μας μεταφέρουν από την παράδοση του γοτθικού τρόμου ως το giallo, με οικοδεσπότη τον Μπόρις Καρλόφ.

17 Φεβρουαρίου στο Cinobo

 

Μανιακός (Maniac)

Φρανκ Κάλφουν, 2012

Ξεχάστε τον Φρόντο, το καλό παιδί. Ο Ελάιτζα Γουντ πρωταγωνιστεί ως αιμοσταγής σίριαλ κίλερ σε ένα ψυχολογικό slasher θρίλερ γεμάτο φετίχ και εμμονή, που έκανε πρεμιέρα στο μεταμεσονύκτιο τμήμα του Φεστιβάλ Καννών.

18 Φεβρουαρίου στο Cinobo

 

Το Κακό

Γιώργος Νούσιας, 2005

Η ταινία του Γιώργου Νούσια έσκασε από το πουθενά το 2005, έγινε αυτομάτως cult και παραμένει μία μοναδική περίπτωση zombie horror στα χρονικά του ελληνικού σινεμά, αφού οδήγησε μέχρι και σε sequel!

19 Φεβρουαρίου στο Cinobo

 

Το Κακό στην Εποχή των Ηρώων

Γιώργος Νούσιας, 2009

Φτιαγμένη για να διαψεύσει πανηγυρικά τον κανόνα ότι τα sequel είναι κατώτερα από την πρώτη ταινία, η συνέχεια του μοναδικού franchise τρόμου στην ιστορία του ελληνικού σινεμά είναι πιο φιλόδοξη σε προθέσεις, πιο πλούσια σε παραγωγή και ακόμα πιο …αιματοβαμμένη.

20 Φεβρουαρίου στο Cinobo

 

Απόλυτος Τρόμος (The Changeling)

Πίτερ Μέντακ, 1980

Από τις αγαπημένες ταινίες τρόμου του Μάρτιν Σκορσέζε, το γοτθικό θρίλερ του Πίτερ Μέντακ άνοιξε το δρόμο για μια σειρά από διάσημες αντίστοιχες απόπειρες τα επόμενα χρόνια. Εκπληκτική ερμηνεία από τον Τζορτζ Σι Σκοτ, στον ρόλο του πληγωμένου πρωταγωνιστή που έρχεται αντιμέτωπος με ένα στοιχειωμένο σπίτι.

21 Φεβρουαρίου στο Cinobo

 

Εκείνοι (Them)

Νταβίντ Μορό, Ξαβιέ Παλούντ, 2006

Πουθενά δεν γυρίζονταν θρίλερ για γερά στομάχια όπως αυτά στη Γαλλία των ‘00s. Από τις διασημότερες ταινίες του προβοκατόρικου και πολυσυζητημένου κύματος των γαλλικών extremities, όπου η έμπνευση από μια αληθινή ιστορία γεννά την απόλυτη φρίκη.

22 Φεβρουαρίου στο Cinobo

 

Άγρια Νύχτα (Near Dark)

Κάθριν Μπίγκελοου, 1987

Πολύ πριν γράψει ιστορία στα Όσκαρ, η Κάθριν Μπίγκελοου μάς ταξιδεύει στα βάθη της Αμερικής παρέα με βαμπίρ νομάδες (Μπιλ Πάξτον, Λανς Χένρικσεν μεταξύ άλλων) σε ένα νεο-γουέστερν θρίλερ φαντασίας που έγινε καλτ αντικείμενο λατρείας και σημάδεψε την καριέρα της.

23 Φεβρουαρίου στο Cinobo

 

Η Εξαφάνιση (The Vanishing)

Τζορτζ Σλούιζερ, 1988

Η ταινία που ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ ανέφερε ως την πιο τρομακτική που είδε ποτέ, στοίχειωσε μια ολόκληρη γενιά θεατών στα τέλη του ’80, χωρίς ίχνος εφέ, υπερβολών ή υπερφυσικών δανείων, αλλά με βάση μια συγκλονιστική ιστορία εξαφάνισης κι ένα φινάλε που έχει μείνει χαραγμένο στη μνήμη όσων το έχουν δει.

24 Φεβρουαρίου στο Cinobo

 

Μάντεψε Ποιον θα Σκοτώσουν Απόψε (Dead of Night)

Αλμπέρτο Καβαλκάντι, Τσαρλς Κράιτον, Μπέιζιλ Ντίρντεν, Ρόμπερτ Χέιμερ, 1945

Αν κάποιος ήθελε να επιχειρηματολογήσει υπέρ της βρετανικής παράδοσης στο σινεμά του τρόμου, η παρουσία αυτού εδώ του φιλμ είναι το καλύτερο επιχείρημα. Ταινία ανθολογίας τρόμου πριν καν προκύψει αυτό το genre, μνημειώδες κεφάλαιο στην ιστορία των Ealing Studios, μια αξέχαστη εφιαλτική σπαζοκεφαλιά.

25 Φεβρουαρίου στο Cinobo

 

Τα Σημάδια του Δράκουλα (Scars of Dracula)

Ρόι Γουάρντ Μπέικερ,1970

Από τις διασημότερες παραγωγές της Hammer Films με τον Κρίστοφερ Λι στον εμβληματικότερο ρόλο της καριέρας του, τα «Σημάδια» έρχονται πιο κοντά στο πνεύμα του Μπραμ Στόκερ από τις προηγούμενες ταινίες του franchise και κατέχουν ως και σήμερα ξεχωριστή θέση στην παράδοση του Κόμη Δράκουλα.

25 Φεβρουαρίου στο Cinobo

 

Άσε το Κακό να Μπει (Let me In)

Ματ Ριβς, 2010

Κι όμως, κάποιες φορές το «αμερικάνικο ριμέικ» δεν είναι συνώνυμο της αποτυχίας. Δια χειρός Ματ Ριβς («The Batman»), μια ανατριχιαστική βαμπιρική ιστορία ενηλικίωσης ενώνει την Κλόι Μόρετζ με τον (υποψήφιο για Όσκαρ για την «Εξουσία του Σκύλου») Κόντι Σμιτ-ΜακΦι, σε μια επανεκτέλεση του ομώνυμου σουηδικού αριστουργήματος.

26 Φεβρουαρίου στο Cinobo

 

Ο Πρίγκιπας του Σκότους (Prince of Darkness)

Τζον Κάρπεντερ, 1987

Αυτά είναι του διαβόλου: Εκεί που η τεχνολογία συναντά τον μεταφυσικό τρόμο και ο Σατανάς εισβάλει ύπουλα στον κόσμο μας καθώς μια ομάδα φοιτητών προσπαθεί να τον σταματήσει, ο άρχοντας του τρόμου Τζον Κάρπεντερ πλάθει μια από τις κρυφά καλύτερες και πιο ανατριχιαστικές ταινίες της φιλμογραφίας του.

27 Φεβρουαρίου στο Cinobo

 

Ο Ηδονοβλεψίας (Peeping Tom)

Μάικλ Πάουελ,1960

Σταθερά στις κορυφαίες θέσεις με τις καλύτερες ταινίες τρόμου στην ιστορία του σινεμά, το παρεξηγημένο στην εποχή του αριστούργημα του Μάικλ Πάουελ προφήτευσε τα slasher films που κατέκλυσαν το είδος δεκαετίες αργότερα και παραμένει μια συγκλονιστική σπουδή για την ηδονοβλεψία της βίας στην οθόνη.

28 Φεβρουαρίου στο Cinobo

 

Οι ταινίες του αφιερώματος Χόρρορ που είναι ήδη διαθέσιμες

  • Το Μικρό Σπίτι στο Δάσος (The Cabin in the Woods)
  • Η Νύχτα των Ζωντανών Νεκρών (Night of the Living Dead)
  • Raw
  • Titane
  • Big Bad Wolves: Στο Στόμα των Λύκων (Big Bad Wolves)
  • Το Πράσινο Δωμάτιο (Green Room)
  • St. Agatha
  • Eraserhead
  • Το Εξπρές των Ζωντανών Νεκρών (Train to Busan)
  • Τρομακτικές Ιστορίες στο
  • Σκοτάδι (Scary Stories to Tell in the Dark)
  • Έρχεται τη Νύχτα (It Comes at Night)
  • Φθηνές Ανατριχίλες (Cheap Thrills)
  • Suspiria
  • Mom and Dad
  • Οι Σελίδες του Τρόμου (The Babadook)
  • Το Κουκλόσπιτο του Τρόμου (Incident in a Ghostland)
  • Μάντυ (Mandy)

Οι ταινίες είναι διαθέσιμες online στο Cinobo

0 Σχόλια

Ταξινόμηση κατά

Σχετικά Journal posts

Journal

Εδώ σημειώνουμε όλα όσα θέλουμε να πούμε για το σινεμά του Cinobo, και όχι μόνο. Μάθε τα πάντα για τις Πρεμιέρες, τις Συλλογές και τα Προσεχώς, ενημερώσου για την επικαιρότητα στα Frames, πήγαινε behind the scenes στα Extras και εξερεύνησε πολλά ακόμα στα Misc.

Creative Europe Media
European Union
EPAnEK
elevate web